Blog

Hoe opgeruimd ben jij?

kantoor puinhoopUit sommige onderzoeken blijkt dat een rommelige werkplek goed is voor je effectiviteit. Toch moet je het niet al te bont maken, want voor je het weet sta je bekend als een sloddervos. Houd de chaos binnen de perken met behulp van de volgende 5S’en.

Stap 1. Scheiden

Wat kan weg en wat niet? Deze vraag staat centraal bij de eerste stap. Bij ieder voorwerp vraag je jezelf af of je het kunt laten staan, er een collega blij mee kunt maken of in de prullenbak kunt gooien. Maak overzichtelijke stapels voor iedere categorie.

Stap 2. Schikken

In de tweede stap organiseer je de spullen die je echt nodig hebt voor je werk. Zonodig plunder je de voorraadkast met kantoorbenodigdheden en breng je alles onder in mappen, ordners en archiefdozen. Zet ze op een vaste plek neer, zodat je ze in de toekomst makkelijk kunt terugvinden.

Stap 3. Schoonmaken

De derde stap houdt in dat je de werkplek fysiek schoonmaakt. In veel kantoren is dit uitbesteed aan een schoonmaakbedrijf. Toch ben jij als werknemer hiervoor medeverantwoordelijk. Inspecteer bijvoorbeeld eens de onderkant van je muis of houd je toetsenbord ondersteboven. Je zult ervan versteld staan!

Stap 4. Standaardiseren

Heb je de hiervoor genoemde stappen uitgevoerd? Fijn, maar daarmee ben je er nog niet! Het is in de vierde stap belangrijk dat je zorgt voor een consistente procedure. Dat wil zeggen dat je de stappen scheiden, schikken en schoonmaken onderdeel maakt van je dagelijkse werkzaamheden.

Stap 5. Systematiseren

De vijfde stap is het systematiseren, wat betekent dat je de overige stappen borgt. Dit zorgt ervoor dat je werkplek niet alleen nu, maar ook in de toekomst schoon is. Houd jezelf (of je collega’s) bij de les met controlelijsten en regelmatige checks waarmee je de orde en netheid in de gaten houdt.

Succes met het volgen van deze stappen!

Tags: ,